Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden
 Stap Naar Duurzaam

Laatst bijgewerkt op zesentwintig maart tweeduizendenvijfentwintig (26/03/2025)

Deze Algemene Voorwaarden hebben betrekking op de specifieke service die Stap Naar Duurzaam B.V. realiseert. Het zal het gaan om het aanleveren van offertes die verduurzamende maatregelen realiseren. Hierbij kan worden gedacht aan, opgesomd, doch niet limitatief, warmtepompen, laadpalen, zonnepanelensystemen, welke hierna als ‘offerte product’ zal worden aangeduid.

(1) Definities

(1.1) Wat wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan onder;

Aannemer: Stap Naar Duurzaam B.V. met KvK-nummer:

De Woningscan: De scan die wordt gemaakt door een erkende Maatwerkadviseur, op basis waarvan er een verbeterraport en/of maatwerkadviesrapport wordt opgesteld. Dit tezamen met bijbehorende Offertes van Installatiepartners.

OfferteDe uitgebreide prijsopgave van Stap Naar Duurzaam voor de te leveren diensten, waarin, zo specifiek als mogelijk, de aspecten bijbehorend aan de te leveren diensten zijn vermeld.

Installatiepartner: De door Aannemer aangestelde partij voor de uitvoering van de Overeenkomst.

OvereenkomstDe afspraak tussen jou en Stap Naar Duurzaam, betreffende de aangeleverde offerte voor de diensten van Stap Naar Duurzaam, welke door jou zijn geaccordeerd. Hierin zal alles wat in het voortraject is besproken, worden bijgevoegd, inclusief eventuele bijlagenen andere vereisten.

OpdrachtgeverKlant van Stap Naar Duurzaam B.V. die een natuurlijk persoon is en niet handelt in de uitoefening van zijn/haar beroep of bedrijf.

Schouw: De door de Installatiepartner uit te voeren controle, waaruit zal blijken of het aangeboden en beoogde daadwerkelijk realiseerbaar is.

Maatwerkadviseur: Een adviseur die is aangesloten bij een bedrijf dat zogeheten Beoordelingsrichtlijn (BRL) 9500-02 certificaat heeft. Hij stelt een maatwerkadvies- en/of verbeterrapport op voor Opdrachtgever.

Websitezie https://stapnaarduurzaam.nl/

(1.2) Alle bedragen die in deze Algemene Voorwaarden worden vermeld zijn inclusief btw.

(2) Algemeen

(2.1) Deze Algemene Voorwaarden verhouden zich slechts tussen de verhouding van Aannemer en Opdrachtgever. Nimmer tussen Installatiepartner en Opdrachtgever.

(2.2) Deze Algemene Voorwaarden zullen hierdoor ten alle tijden een integraal onderdeel uitmaken van de verhouding tussen opdrachtgever en aannemer, met bettrekking tot iedere offerte en/of overeenkomst. De Algemene Voorwaarden zijn gemakkelijk raadpleegbaar op de website, waar zij ook te downloaden zijn en zullen op eerste verzoek worden toegestuurd middels elektronisch communicatieverkeer.

(2.3) De aannemer heeft het recht deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. De wijzigingen hebben zullen op bestaande overeenkomsten geen gevolgen hebben.

(2.4) In het uitzonderlijke geval dat er dient te worden afgeweken van deze Algemene Voorwaarden, moeten deze schriftelijk worden vastgelegd.

(3) De Installatiepartner

(3.1) Aannemer behoudt het recht om voor de uitvoering van de Overeenkomst, gebruik te maken van een Installatiepartner

(3.2) De Installatiepartner behoudt tevens het recht om af te wijken van de reeds aangeboden in de offerte en/of Overeenkomst. Deze afwijking dient schriftelijk te worden geaccordeerd door Opdrachtgever.

(3.3) Bij overmacht, zoals bedoelt in artikel 75 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, mag er door Aannemer worden afgeweken van hetgeen genoemd in artikel 3.3 van deze Algemene Voorwaarden.

(4) De Woningscan

(4.1) Nadat Opdrachtgever heeft gekozen voor afname van één van de producten die Aannemer aanbiedt en de financiering voor het gekozen product is gerealiseerd, zal er een Woningscan plaatsvinden. Hiervoor zal een gecertificeerde Maatwerkadviseur, aangesloten bij een bedrijf met een zogeheten Beoordelingsrichtlijn (BRL) 9500-02 certificaat, op afspraak bij Opdrachtgever langskomen.

(4.2) Indien deze afspraak is gemaakt en Opdrachtgever wilt deze afspraak annuleren, dient Opdrachtgever dit ten laatste 48 uur vóór de afspraak te melden. Hierbij wordt de annulering alleen geaccordeerd, mits Aannemer en Maatwerkadviseur aan Opdrachtgever hebben geduid dat het bericht omtrent annulering is ontvangen.

(4.3) Als de annulering van de Woningscan door Opdrachtgever niet conform de richtlijn uit artikel 4.2 is verlopen, dient Opdrachtgever een annuleringsvergoeding van ter waarde van de kosten die de Maatwerkadviseur aan de Aannemer vraagt, te vergoeden.

(4.4) In het geval er zich een situatie zich voordoet, waarin de Woningscan niet kan plaatsvinden, vanwege het feit dat Opdrachtgever, zonder enige voorkennis, niet aanwezig is, de deur weigert of met andere woorden, de Maatwerkadviseur niet in staat stelt om de Woningscan te plaatsvinden, zonder gegronde redenen, is Aannemer gerechtigd om een annuleringsvergoeding ter waarde van de al geleverde diensten aan Opdrachtgever in Rekening te brengen.

(5) De totstandkoming van de Overeenkomst

(5.1) De Aannemer zal in de vorm van een Offerte, waarop duidelijk staat vermeldt welke datum deze is voorgelegd, schriftelijk of middels elektronisch communicatieverkeerverzonden, tezamen met een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden.

(5.2) De aangeboden Offerte is geheel vrijblijvend en heeft een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij anders aangegeven.

(5.3) In de Offerte staan, op het moment van terhandstelling, alle te verrichten werkzaamheden en alle daarbij horende kosten om opdracht tot uitvoering te brengen.

(5.4Zodra de Offerte een handtekening van Opdrachtgever bevat, zal de overeenkomst tot stand komen. De gestelde termijn uit artikel 5.2 van deze Algemene Voorwaarden is hiervoor leidend. Als de Opdrachtgever heeft geaccordeerd, zal de Aannemer middels schriftelijk en/of elektronisch communicatieverkeer, bevestigen dat het voor hen mogelijk is om uitvoering aan de overeenkomst te gaan geven.

(5.5) Zodra de opdrachtbevestiging is ondertekend door Opdrachtgever, heeft de Aannemer niet meer het recht het aanbod in te trekken of te wijzigen.

(5.6) De Overeenkomst tussen Aannemer en Opdrachtgever komt tot stand onder de opschortende voorwaarde dat Installatiepartner te kennen heeft gegeven, de opdracht uit de Overeenkomst uit te kunnen voeren aan de hand van een Schouw.

(5.7) Nadat de Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Installatiepartner daadwerkelijk tot stand is gekomen, zal er een afspraak voor installatie worden ingepland.

(6) Schouw

(6.1) Installatiepartner behoudt het recht om, indien zij dit nodig acht, een Schouw uit te voeren alvorens er wordt geïnstalleerd. De Installatiepartner zal zelfstandig contact opnemen met Opdrachtgever omtrent Schouw en installatie.

(6.2) Indien uit de Schouw van de Installatiepartner blijkt dat, om de Overeenkomst te realiseren, er additionele en/of andere werkzaamheden dienen te worden verricht, zal dit automatisch leiden tot een aanpassing van de Overeenkomst.

(6.3) Als zich een situatie voordoet, zoals benoemd in artikel 6.2 van deze Algemene Voorwaarden, heeft de Opdrachtgever een termijn van 14 dagen om het aanbod te aanvaarden.

(6.4) In het geval de afspraak met betrekking tot de Schouw wordt verzet en/of geannuleerd, binnen dezelfde termijn zoals benoemt in artikel 4.2 van deze Algemene Voorwaarden, voorafgaand aan de afspraak, worden er geen kosten in rekening gebracht.

(6.5) Indien de gestelde termijn waar naar wordt verwezen in artikel 6.4 van deze Algemene Voorwaarden niet wordt gehonoreerd, heeft dat ten gevolge dat de Aannemer vrij staat om een annuleringsvergoeding in rekening te brengen. Deze moet, verhoudingsgewijs, gelijk zijn aan de reeds gemaakte kosten.

(6.6) Indien er zich een situatie voordoet, zoals ook is omschreven in artikel 4.4 van deze Algemene Voorwaarden, is Aannemer gerechtigd om een verzuimvergoeding ter waarde van 20% van de totaalwaarde van de Overeenkomst in rekening te brengen.

(7) Verzetten afspraak door Aannemer en Annulering

(7.1) Aannemer kan een afspraak omtrent de uitvoering van een Woningscan, Schouw en/of Installatie indien zich situaties voordoen, welke hierna, opgesomd doch niet limitatief, worden vermeld:
1. Weersomstandigheden; en
2. Uitval van personeel door verscheidene omstandigheden.

(7.2) Voor hetgeen benoemt in artikel 7.1 van deze Algemene Voorwaarden, is Aannemer geen vergoeding aan Opdrachtgever verschuldigd.

(7.3) Aannemer kan Overeenkomst annuleren na totstandkoming en zij dit schriftelijk heeft aangetoond, in de volgende situaties;

1. In het geval van Overlijden van de Opdrachtgever;
2. Verlies van werk en/of inkomen;
3. Het niet verkrijgen van financiering door een geldverstrekker voor de uitvoering van een opdracht bij akkoord van offerte door Opdrachtgever onder voorbehoud van financiering;
4. Verhuizing van Opdrachtgever, welke ook in overheidssysteem Basisregistratie Personen is geregistreerd (BRP);
5. Geforceerde verhandeling van onroerend goed.

(7.4) De opdrachtgever heeft het recht om op elk gewenst moment de overeenkomst te beëindigen zonder een reden te verschaffen. In een dergelijk geval zijn de volgende annuleringsvoorwaarden van toepassing:

1. Opdrachtgever heeft het recht de overeenkomst zonder opgave van redenen te annuleren binnen een bedenktijd van 14 kalenderdagen na totstandkoming van de overeenkomst, conform artikel 6:230o, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij annulering binnen deze termijn is Opdrachtgever geen vergoeding verschuldigd.

Annulering na het verstrijken van de genoemde bedenktijd van 14 kalenderdagen is niet mogelijk, tenzij Aannemer daar uitdrukkelijk en schriftelijk mee instemt. In dat geval is Opdrachtgever een vergoeding verschuldigd van 20% van de totale waarde van de offerte.

Annuleringen dienen te worden gericht aan info@stapnaarduurzaam.nl middels een ondubbelzinnige verklaring waaruit duidelijk blijkt welke overeenkomst geannuleerd dient te worden.

2. In het geval de Opdrachtgever de overeenkomst voor installatie, dat wilt zeggen; voordat de installatie al is voltooid, maar alle benodigdheden zijn ingekocht om installatie te voltooien, opzegt, wordt een vergoeding ten behoeve van het annuleren in deze periode. Deze vergoeding staat gelijk aan de gemaakte kosten voor Installatiepartner aan de kosten voor onder andere het materiaal, de verloning en eventuele andere kosten die de Installatiepartner moet maken om de installatie überhaupt te realiseren.

3. Producten welke op maat zijn gemaakt voor of door Installatiepartner en/of Aannemerdient Opdrachtgever bij annulering, zoals bedoelt in artikel 7.4 onder 1, in zijn geheel te vergoeden. Ditzelfde geldt ook indien er bijzondere producten zijn ingekocht door de Installatiepartner, maar vanwege het feit dat deze producten een bijzonder en/of specifiekkarakter hebben, niet kan worden geretourneerd. Opdrachtgever wordt in dat geval ook eigenaar van het product.

(7.5) Aannemer kan in de volgende situaties de overeenkomst na totstandkoming annuleren:

1. Indien de (woon)situatie bij Opdrachtgever er toe leidt dat er conform arbo- en/of veiligheidsvoorschriften niet kan worden geïnstalleerd;
2. Indien het te installeren product niet meer leverbaar blijkt voor Installatiepartner(s);
3. Aannemer of de betreffende installatiepartner is in surseance van betaling, is failliet verklaard of er is een andere gegronde reden om aan te kunnen nemen dat de gehele bedrijfsvoering in gevaar is;
4. Opdracht is technisch niet Uitvoerbaar voor Installatiepartner; en
5. De betaling die mag worden verwacht aan de hand van hetgeen dat dient te worden uitgevoerd is, zonder gegronde reden niet gerealiseerd.

(7.6) Als de annulering van de overeenkomst conform het voornoemde lid van dit artikel gebeurd, is Aannemer geen vergoeding aan Opdrachtgever verschuldigd.

(8) Prijs

(8.1) De prijs, welke in de overeenkomst is vermeld, staat vast. Tenzij dit uitdrukkelijk elders schriftelijk is bepaald.

(8.2) De prijzen zijn alomvattend. Dit wilt zeggen dat de prijs voor installatie van producten, ook montage en bedrijfsvaardig opleveren van het product omvat. Daarentegen komen de eventuele kosten conform de onderhavige Algemene Voorwaarden niet voor rekening van Aannemer.

(8.3) Aannemer is gerechtigd om (een deel van) de producten die zijn benoemd in de overeenkomst, te vervangen voor producten van een gelijkwaardige kwaliteit, in het geval de levering hiervan om enigerlei reden(en) niet meer realiseerbaar is.

(9) Realisatie van de overeenkomst

(9.1) Installatiepartner zal de overeenkomst naar behoren uitvoeren, waarbij rekening wordt gehouden met alle bijbehorende veiligheidsvoorschriften, welke conform wet- en regelgeving van toepassing zijn gedurende het installatieproces

(9.2) De werkzaamheden worden verricht gedurende reguliere werkuren, behorende aan de specifieke branche, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

(9.3) Opdrachtgever dient Installatiepartner in de gelegenheid te stellen om het werk te verrichten. Indien dit niet het geval is, omdat er niemand aanwezig is op de afgesproken datum en tijdstip, zonder gegronde reden(en), of omdat Installatiepartner de plek van beoogde installatie niet kan bereiken om het proces te realiseren, is Aannemer gerechtigd de al gemaakte kosten door Installatiepartner en de 20% van de totaalwaarde van de overeenkomst in rekening te brengen bij Opdrachtgever.

(9.4) Opdrachtgever dient te zorgen dat de uitvoering van de overeenkomst ook daadwerkelijk tot stand kan worden gebracht. Hierbij gaat het, opgesomd doch niet limitatief, om vergunningen, ontheffingen en de gegevens om het werk überhaupt te kunnen verschaffen.

(9.5( Als het geval in artikel 9.4 van de onderhavige Algemene Voorwaarden zich voordoet en de gegevens niet tijdig zijn aangeleverd bij Installatiepartner, heeft de Aannemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot gegevens wel zijn aangeleverd. In het voornoemde geval zijn alle kosten voor opschorting en/of de uit de vertraging voortvloeiende (extra) kosten bij Opdrachtgever in rekening te brengen.

(9.6) In de volgende gevallen draagt Opdrachtgever voor schade welke is veroorzaakt door:
1. Fouten in de toegewezen taken;
2. Fouten in de door hem gewenste constructies en methodes;
3. Defecten aan de (on)roerende goederen waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd;
4. Tekortkomingen in de materialen of gereedschappen die door hem zijn verstrekt, en
5. Fouten in de door of namens hem aangeleverde informatie. Desondanks zal de Installateur de Opdrachtgever waarschuwen voor dergelijke fouten en tekortkomingen die de Installateur bekend waren of redelijkerwijs bekend hadden moeten zijn.

(9.7) Als het geval zich voordoet dat er sprake is van een tekortkoming in de uitvoering van de Aannemer, gedurende het proces, dient Opdrachtgever de Aannemer zo spoedig mogelijk schriftelijk te informeren, met een duidelijke omschrijving van de tekortkoming die zich voordoet en hierbij aansluitend een redelijke termijn om deze tekortkoming te herstellen. Het voornoemde is behoudens het geval de Aannemer door de enkele tekortkoming in verzuim is.

(10) Voltooiing van de overeenkomst

(10.1) Zodra het opleverdocument van Installatiepartner is ondertekend, is de overeenkomst voltooid. Hieraan voorafgaand zal het document ter hand worden gesteld op het moment dat Installatiepartner acht dat het werk is voltooid. Met ondertekening verklaart Opdrachtgever dat het werk is aanvaard.

(10.2) Indien er 8 kalenderdagen na voltooiing voorbij zijn gegaan zoals hierboven benoemd, en binnen de gestelde termijn geen afkeuring van het werk is geweest van Opdrachtgever, mag Installatiepartner en daarmee de Aannemer er gerechtvaardigd vanuit gaan de het werk in gebruik zal worden genomen.

(11) Aansprakelijkheid

(11.1) In het uitzonderlijke geval dat Aannemer aansprakelijk zou zijn, is dat beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

(11.2) Aannemer is slechts aansprakelijk voor direct schade, welke alleen bestaat als het gaat om de redelijke kosten om vast te kunnen stellen wat de oorzaak is van de schade en de omvang hiervan. Kosten die komen kijken bij een gebrekkige prestatie in de zin van hetgeen dat de Aannemer daadwerkelijk realiseert. Kosten die komen kijken bij gebrekkige prestatie van Installatiepartner en/of derden die onderdeel van de overeenkomst, dienen bij hen te worden verhaald. Kosten die een direct gevolg zijn van het voorgenoemde, dienen wel door Opdrachtgever worden aangetoond. Dat wilt zeggen dat de kosten die zijn gemaakt direct hebben geleid tot beperking van deze schade.

(11.3) Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade. Hieronder kunnen vallen; gevolgschade, gederfde winst en gemiste besparingen. Deze opsomming is niet limitatief en zullen in de specifieke omstandigheden van het geval worden beoordeeld.

(11.4) Aansprakelijkheid voor schade die als vervolgschade kan worden beschouwd, is uitgesloten.

(11.5) Alle overige schade die zijn ontstaan door Installatiepartner en/of andere ingeschakelde derden, kunnen bij Installatiepartner en/of leverancier van Installatiepartner worden verhaald.

(12) Vergelding

(12.1) Aannemer is gerechtigd de vergelding te ontvangen, op het moment dat de financiering compleet is gerealiseerd. Hiermee wordt bedoeld dat de uitkering van de financiering is gerealiseerd. Dit proces kan zich, in sommige gevallen, voordoen, voor voltooiing door Installatiepartner.

(12.2) Indien er een gerechtvaardigd vermoeden ontstaat, waaruit blijkt dat Opdrachtgever niet of volledig wil en/of kan voldoen aan zijn betalingsverplichtingen, is Aannemer gerechtigd om Installatiepartner de opdracht te geven om de uitvoering van het werk te onderbreken tot het voornoemde is opgelost.

(12.3) In het geval er in retroperspectief meer- of minderwerk over de complete betaling is gebleken, zal Aannemer een factuur sturen, waarvan de betaling dient te geschieden binnen 7 kalenderdagen na factuurdatum.

(12.4) Indien de Opdrachtgever niet op tijd betaalt, wordt hij automatisch zonder aanmaning in gebreke gesteld. Desondanks stuurt de Installateur na het verstrijken van de betalingstermijn een herinnering, waarin hij de Opdrachtgever op zijn nalatigheid wijst en hem alsnog de kans geeft om binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering te betalen.

(12.5) Voor een betaling die niet op tijd is voldaan, kan de Installateur de wettelijke rente zoals vermeld in artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek in rekening brengen.

(12.6) Zodra de datum uit de betalingsherinnering is verstreken, heeft de Installateur het recht om zonder verdere aanmaning het verschuldigde bedrag te innen. De redelijke (buiten)gerechtelijke kosten die de Installateur daarbij maakt, komen ten laste van de Opdrachtgever.

(12.7) De Installatiepartner blijft eigenaar van de materialen die nog niet zijn verwerkt, totdat de Opdrachtgever zijn volledige betalingsverplichting is nagekomen. Totdat de betaling volledig is voldaan, behoudt de Installatiepartner alle eigendomsrechten over deze materialen.

(13) Intellectueel eigendom

(13.1) De Opdrachtgever erkent uitdrukkelijk dat de intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde producten – inclusief het aanbod, ontwerpen, handleidingen, documentatie, rapporten, verstrekte informatie, mededelingen en andere communicatie met betrekking tot de producten – volledig berusten bij de Installatiepartner, haar leveranciers of andere rechthebbenden. Deze erkenning omvat ook dat geen enkel deel van deze rechten zonder toestemming van de Installatiepartner, haar toeleveranciers of andere rechthebbenden mag worden gebruikt, gereproduceerd of verspreid.

(14) Persoonsgegevens

(14.1) De Aannemer verbindt zich tot een zorgvuldige en vertrouwelijke behandeling van de (persoons)gegevens van de Opdrachtgever, in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze verplichting omvat het naleven van strikte privacyrichtlijnen om ervoor te zorgen dat de persoonlijke gegevens van de Opdrachtgever worden beschermd tegen ongeoorloofde toegang, verlies of openbaarmaking. Daarnaast zal de Aannemer de verzamelde gegevens alleen gebruiken voor het uitvoeren van de overeenkomst en zal deze niet voor andere doeleinden worden gebruikt zonder expliciete toestemming van de Opdrachtgever.

(14.2) Het Privacybeleid van de Aannemer is beschikbaar op de website ‘stapnaarduurzaam.nl/privacy’.

(15) Overmacht

(15.1) Partijen zijn niet verplicht om aan enige verplichting te voldoen indien zij worden verhinderd door omstandigheden die niet aan hen kunnen worden toegeschreven, noch op grond van wet, rechtshandeling of gangbare opvattingen in het verkeer voor hun rekening komen.

(15.2) Tijdens de periode van overmacht hebben de betrokken partijen de mogelijkheid om de uitvoering van de verplichtingen uit de overeenkomst tijdelijk op te schorten. Mocht deze periode van overmacht langer dan drie maanden aanhouden, dan behouden beide partijen het recht om de overeenkomst te beëindigen, zonder dat zij gehouden zijn tot het betalen van enige vorm van schadevergoeding aan de andere partij. Deze bepaling waarborgt een eerlijke en billijke afhandeling in situaties waarin onvoorziene omstandigheden de uitvoering van de overeenkomst ernstig bemoeilijken of onmogelijk maken.

(15.3) Wanneer de Installateur op het moment van overmacht gedeeltelijk aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst heeft voldaan of deze nog kan nakomen, dient de Opdrachtgever een evenredige betaling te verrichten. Dit houdt in dat, ondanks de omstandigheden van overmacht, de Opdrachtgever verantwoordelijk blijft voor het betalen van een bedrag dat in verhouding staat tot de reeds geleverde prestaties of het nog uit te voeren werk. Op deze manier wordt recht gedaan aan de inspanningen van de Installateur en wordt voorkomen dat zij onredelijk worden benadeeld door de situatie van overmacht.

(16) Toepasselijk recht en geschillen

(16.1) De wetten van Nederland zijn van kracht voor alle overeenkomsten die zijn gesloten, gewijzigd of aangevuld op basis van deze algemene voorwaarden. Dit houdt in dat eventuele geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomsten zullen worden beoordeeld en opgelost volgens het Nederlands rechtssysteem. Deze bepaling waarborgt een consistente en transparante juridische basis voor alle partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomsten en biedt duidelijkheid over de toepasselijke regels en procedures in geval van geschillen.

(16.2) De Opdrachtgever en de Aannemer zullen eventuele klachten van de Opdrachtgever in eerste instantie proberen op te lossen via de interne klachtenprocedure van de Aannemer. Deze procedure is beschikbaar op de website van de Aannemer, te vinden op ‘stapnaarduurzaam.nl/klacht-indienen’. Het doel van deze aanpak is om conflicten op een constructieve en vreedzame manier te behandelen, waarbij beide partijen streven naar een bevredigende oplossing zonder tussenkomst van externe instanties.

(16.3) Indien de klachtenprocedure zoals bedoeld in artikel 15.2 niet leidt tot een minnelijke regeling, of zich niet lenen voor de klachtenprocedure zoals bedoeld in artikel 15.2, zullen de geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van een overeenkomst of de daaruit voortvloeiende overeenkomsten worden beslecht door de Rechtbank Arnhem-Leeuwarden.